
Tämä on Helsingin lähellä olevaa Meilahden huvilakaupunkia, jossa on säilynyt samanlaista puutalojen tunnelmaa, jota oli kouluvuosieni kaupungissa. Sinne pääsee raitiovaunulla 4 (Tällä hetkellä bussi 4 X katutöiden vuoksi), ja lähellä on Meilahden ruusutarha.
Tämä on jäljellä. Kirjassa huvila, jonka Misha vuokraa.
Jäljellä olevia rakennuksia Iisalmessa. Alhaalla oikealla on entisen kaupunginkirjaston pihanpuoleinen näkymä. Suurin osa rakennuksista oli vielä 1950-luvun alussa matalia puutaloja, joiden pitkä sivu oli kadulle päin ja sisään pihaan kuljettiin lauta-aidassa olevasta portista. Mutta oli myös huvilamaisia yhden perheen taloja.
Nämä ovat samalla tämän viikon Uudet värikollaasit -haasteen 128 Peipponen-väreihin sopivat kollaasit.
Katso kuvia kansiostani Puutalot, mm Iisalmi, Helsinki, Kuopio, Lohja, Porvoo, Turku, Kivilahden torppa, Rauma, Moskova (Tolstoin talo)
Raasepori
Rauma-kansio

Iisalmen entinen lyseo, jossa presidentti Kekkonen kävi ensimmäisen luoka oppikoulua.
Iisalmi, "Kekkosen koulu" ja muita vanhoja rakennuksia.
Nämä ovat samalla tämän viikon Uudet värikollaasit -haasteen 128 Peipponen-väreihin sopivat kollaasit.
Katso kuvia kansiostani Puutalot, mm Iisalmi, Helsinki, Kuopio, Lohja, Porvoo, Turku, Kivilahden torppa, Rauma, Moskova (Tolstoin talo)
Raasepori
Rauma-kansio

Iisalmen entinen lyseo, jossa presidentti Kekkonen kävi ensimmäisen luoka oppikoulua.
Iisalmi, "Kekkosen koulu" ja muita vanhoja rakennuksia.

8 kommenttia:
Vanhat rakennukset ja puutaloalueet ovat kyllä hyvin viehättäviä ja viihtyisiä.
Nyt oli niin monta virhettä, että pitää toistaa korjattuna. Kuuntelin toisella korvalla Uutisvuotoa!
Nyt niitä arvostetaan laajemminkin. Mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi, ei ainakaan Suomessa. Keski-Euroopassa jälleenrakennettiin sodassa tuhoutuneet rakennuksetkin. Nyt on löydetty Turun katedraalikoulun alta rakennelmia keskiaikaisesta Turusta. Saa nähdä, miten siellä edetään. Tärkeintä olisi, ettei vanhoja arvorakennuksia enää hävitetä.
Isotöisiä koristeita on ennen maltettu tehdä.
Niitä arvostettiin. Myös koristepuusepät arvostivat työtään. Isoisäni oli viulupelimanni, suksimestari ja puuseppä. Hän teki kaikkea. Hän elätti suuren perheensä työllään, rakensi itse talonsa ja huonekalunsa. Jos käsityöläisyyttä arvostettaisiin, työllistettäisiin suuri joukko ihmisiä. Nykyään korjauksiin täytyy palkata ammattilaisia ulkomailta, maista, joissa koristeellisuus on edelleen arvossa.
Vanha puutaloarkkitehtuuri on upeaa! Kummisetäni omisti aikoinaan venäläisten rakentaman Onnelan hovin Imatralla. Huonossa kunnossahan se oli, ja purettiinkin sitten uusien modernien omakotitalojen tieltä. Sama kävi Imatran vanhalle rautatieasemalle. Niin sääli.
Todella sääli. Onko siitä talosta kuvia?
Noita taloja oli paljon, mutta suurin osa on purettu.
Mieheni isoisä osti talon, joka oli tuotu Terijoelta. Se on edelleen Lohjalla uusien omistajien kauniisti entistämänä.
https://www.flickr.com/photos/amnellanna/1174465762/sizes/z/
Asuin opiskelijana venäläisessä huvilassa, joka oli rakennettu Kaivopuistoon. Siitä oli poistettu koristeet. Olen kuvannut sitä taloa Terijoen talona kirjassani Aurora ja Pietarin serkut (on siinä yhteisniteessä).
https://www.flickr.com/photos/amnellanna/8784579767/sizes/o/
Täällä on myös talo, joka muistuttaa venäläisiä huviloita, mutta rakennettiin Savossa,
http://paluu-1950-lukuun.blogspot.fi/2018/02/huvila-pikkukaupungissa.html
Kauniit kollaasit kauniista taloista. Onneksi noita on sentään jonkun verran säilytetty.
Nämä ovat yhden perheen taloja ja tuo kirjasto. Matalia pitkiä taloja on vielä ja sitten niitä kauniita punaisia aittoja. Suretta, että myös kivitaloja on purettu, mm arvokas pankki. Tätähän on tapahtunut kaikkialla.
Lähetä kommentti