VAKOILIJOITA PIKKUKAUPUNGISSA

18.1.19

Puutalokaupunki oli talvella kauneimmillaan


Puutalokaupunki oli talvella kauneimmillaan, sillä kuluneisuus ei näkynyt. Valkea lumi peitti puut, pensaat, kadut, talojen ja ulkorakennusten katot. Pakkasella savupatsaat kohosivat kuin joulukynttilät savupiipuista. Välillä Maila ja Misha ajattelivat, että he haluaisivat jäädä asumaan tähän pikkukaupunkiin. Se saattaisi olla ihanteellinen kasvupaikka heidän tuleville lapsilleen.


Kaikki poliisit olivat ottaneet käyttöön lämpimät yönsiniset, miltei mustat talvivaatteet, pitkät manttelit, pussihousut, saappaat ja mustat lampaannahkaiset karvahatut, joiden korvalliset voi laskea alas kovalla pakkasella. Niissä vaatteissa rikoskomisario Onni Pajala tarkeni kulkea työmatkat potkurilla Poroselän ja Kirkonsalmen kautta. (Anna Amnell. vakoilijoita pikkukaupungissa, 2018)
Blogin otsikkokuvana on nyt Iisalmen kirkonkylän kansakoulu . (1877, purettu 1960 "tarpeettomana")

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Kirjan luettuani totesin, että onneksi ei Iisalmi ole minusta vielä lähtenyt, vaikka en enää siellä ole vuosiin asunut. Tuo Aaro Pekkarisen auto on tuttu kansakouluajoilta ja olen siitä pikku jutun omiin muistiinpanoihin kirjoitellut. Liekö Immosen rinkelien resptiä tallella.
Ystävällisin tervein
Matti Nieminen vm-41
Riistavesi